خاتمکاری اصفهان چیست

واردات انواع روغن

حبه آلو خانگی در میوه خشک
کاربرد و خرید سوکرالوز
مراحل تولید و فروش میوه خشک خانگی
مزایای قوطی 6 در 6 و تنوع در کاربرد آن
مزایای قوطی 9*9 و کاربرد آن
مزایای قوطی گالوانیزه 8080
پنجشنبه ۱۷ آبان ۰۳

خاتمکاری اصفهان چیست

حاتم پوششی است که از ترکیب قطعات کوچک و متساوی الاضلاع چوب به ضخامت حدود یک و نیم میلی متر با قطعات مثلثی فلز، مس و استخوان به دست می آید. سازنده و مخترع آن ناشناخته است، اما اساس و روش کار آن شباهت زیادی به هنر معرق دارد که نه تنها در ایران بلکه در جهان سابقه طولانی دارد. برای ادامه مطلب خاتم کاری اصفهان هنر نصف جهان کلیک کنید.

معرفی حاتم اصفهان حاتم چیست؟

به گفته پروفسور پوپ، این هنر یک اثر معرق ساخته شده از چوب و استخوان های رنگی به نام خاتم بند است. با این تفاوت که در هنر خاتم قطعات کوچک چوب، استخوان و فلز طی فرآیندی طولانی مدت تهیه می شود و به صورت کاملاً سیستماتیک در قالب طرحی هندسی در کنار هم قرار می گیرد و پس از برش لایه لایه با چوب. چسب. به پایه چوبی چسبیده اند.آثار قدیمی مانند کاخ ها و گذرگاه های قرآن قدمت این هنر را در شهر اصفهان به ویژه در دوره صفویه نشان می دهد

مرحله تمبر سازی

خاتمکار در شهر اصفهان ابتدا چوب های رنگی مانند چوب صنوبر، پرتقال، فوفل، آبنوس و ... را برای خشک شدن به صورت نوارهایی به ارتفاع 60 سانتی متر برش می دهد. استخوان شتر را حدود 3 ماه در آب آهک نگه می دارند تا رنگ آن کاملا سفید شود. در مرحله اول برش، نوارهایی از چوب و استخوان را بریده و سوهان می زنند تا سطح مقطع مثلثی تمیزی به دست آید که در اصطلاح سنتی به آن شش می گویند. این نوارها با چیدمانی رنگارنگ و منظم با لایه ای چسب در کنار نوار برنجی قرار می گیرند که با اتو کاملا شبیه قطعات چوب و استخوان است.
گل های آماده شده را با نخ می بندند تا در هنگام خشک شدن محکم به هم بچسبند، این عمل تا زمانی که گل کاملی به ارتفاع 60 سانتی متر به دست آید ادامه می یابد، باید بین دو تخته کنار هم قرار گیرد. آن را بگیرید و با چسب چوب یا ابریشم پر کنید و زیر پرس یک تکه کنید که به آن قما می گویند.
صنعتگر با استفاده از اره برقی، لایه ای به ضخامت یک تا یک و نیم میلی متر از سطح صورت که به آن لنگ می گویند برش می دهد و ابعاد را با چسب مخصوص روی سطح کار می چسبانند و حرارت می دهند.

  1. معرفی

با توجه به اهمیت هنر حاتمکاری از منظر هنر سنتی و ملی، پرداختن به معضل شناسایی، معرفی و تطبیق مهمترین دوره آن با اشاره به آثار باقی مانده از این هنر حائز اهمیت است. این مقاله سعی در یافتن شاخص ها دارد. اختراع
و تبیین عناصر خلاقیت و کیفیت در ساخت، نوآوری در رنگ، استفاده از مواد اولیه و ... در منبت های دوره صفویه و قاجاریه. دلیل انتخاب این دو دوره هنری را می‌توان چنین خلاصه کرد: هنر دوره صفوی اوج فرهنگ است.
هنر ایرانی و خلق آثار هنری منحصر به فرد شامل هنر لباس پوشیدن است. دوره قاجار که سبک های قدیمی را ادامه داد
به مدد خلاقیت هنرمندان از جمله دوره صفویه شاهد نوآوری هایی در بسیاری از هنرها از جمله خاتمگری هستیم. از طریق تحقیق
سبک های تحلیلی- تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های هنر خاتمکری مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به نشاط، نوآوری و خلاقیت دوره قاجار پرداخته شده است. بدلیل عدم انتشار تصاویر و اطلاعات آثار منحصربفرد هر دو دوره در مجموعه های کتاب و کتابخانه و عدم بررسی میدانی، متاسفانه برخی از آثار مصور نبوده و فقط نام آنها را ذکر می کنیم.
آثار ارائه شده در این مقاله منحصربه‌فردترین، روشن‌ترین بازنمایی و برجسته‌ترین هر دو هنر هستند.
دوره، استعلام شد. تحقیق حاضر در سه بخش تنظیم شده است.
ابتدا تعریف هنر روکش (با منبع و مرجع واژه نامه) و مفهوم نویسنده، تاریخ کلی و منابع طبیعی توضیح داده شده است. سپس پایان دوره صفویه
و کیار و آثار قابل توجهی از هر دوره. در ادامه تبیین، تحلیل و اقتباس از نوآوری و خلاقیت در هنر به ویژه هنر سنتی، با تاکید بر هنر مونتاژ، تاملی بر آثار به جا مانده از این دو دوره. بر اساس نتایج به دست آمده، نویسنده
تلاش می شود با آشکار ساختن دانش هنرهای سنتی و ملی به ویژه هنر طراحی و عناصر نوآوری و خلاقیت، گامی از این مطالعه تحلیلی- تطبیقی ​​برداشته و نمونه های بازنمایی را مورد مطالعه قرار دهد. عدم قطعیت در این تاریخ هنر.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.