آرشیو بهمن ماه 1401

واردات انواع روغن

صنعت پروفیل جباری و راهنمای جامع
پرکاربرد ترین لوله گالوانیزه گلخانه اصفهان
کاربرد و مزایای بست داربستی
فولاد قوطی 2*3
تاریخچه میلگرد شاهین بناب و محصولات آن
مراحل خرید لوله مبلی اصفهان
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

خاتم کاری یعنی چه

هنر محصول یا اثر هنری است که به دست یک هنرمند و با استفاده از مواد ساده و طبیعی ساخته می شود. هر منطقه با توجه به فرهنگ خود صنایع دستی متفاوتی دارد. این صنایع دستی همچنین باعث ترویج تبادل فرهنگی و ارزش های ملی می شود. برای ادامه مطلب خرید خاتم کاری اصفهان هنر نصف جهان کلیک کنید.

طرح فنی

ویژگی های صنایع دستی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
برای ساختن هنر و صنایع دستی با دست، ابزار ساده و مبتدی
کیفیت و خلاقیت افراد مشارکت کننده در خلق آثار هنری مانند خاتمکاری
ارزان بودن نسبت به سایر محصولات
امکان انتقال به نسل های آینده که نشان دهنده ارزش صنعتگری است.

دسته صنایع دستی

صنایع دستی با توجه به تفاوت هایشان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که قیمت ها و ارزش های متفاوتی دارند. برخی از این دسته بندی ها عبارتند از:
زیور آلات
مینای دندان
قاتل
بامزه است
قالی بافی و دستبافی
تراشکاری انواع چوب
صنعت چرم و خز
سفالگری
احساس پول
بافندگی
ملیله کری
و... چند دسته دیگر که در مقاله «صنایع دستی و کاتالوگ صنایع دستی ایران» به تفصیل به آنها پرداختیم.
در این مقاله در وب سایت یکی از پرکاربردترین دسته کاردستی ها را معرفی می کنیم. در آینده با ما همراه باشید.
تمومش کن
خاتمکاری یکی از معروف ترین و در واقع زیباترین صنایع دستی ایران است. در این هنر کار که بیشتر چوبی است با مثلث های رنگی از چوب، استخوان، عاج، صدف و فلز تزئین می شود. این هنر در نقاط مختلف ایران به ویژه اصفهان و شیراز رونق دارد. هنر منبت دو قسمت عمده دارد: قسمت اول خاتم و قسمت دوم خاتم قسمت اول ساختمان هستند، بنابراین به مرحله برش می رسد و خاتم قسمتی از نصب در حال تکمیل و تکمیل است.
محصولات خاتم کاری به دلیل کاربردی بودن و تزیینی بودن می تواند هدیه ای زیبا و ارزشمند برای هر فردی باشد.

خاستگاه کاری خاتم

سقف یکی از هنرهای اصیل ایرانی است و به جز ایران در بسیاری از کشورها وجود دارد، اما ایران مهد تمدن این هنر است. منبر خاتمکاری در مسجد عتیق شیراز یکی از مهمترین نمونه های اولیه خاتمکاری در تاریخ هنر پس از اسلام است، از این رو خاتمکاری از شیراز سرچشمه گرفته است.
قدمت این هنر را می‌توان به نمونه‌هایی که از زمان ظهور اسلام در مصر یافت می‌شود، مانند چوب‌تراشی و کنده‌کاری استخوان جستجو کرد.
از نمونه های دیگر هنر منبت می توان به سقف ایوان اصلی مسجد عتیق شیراز اشاره کرد. درهای منبت کاری شده کاخ دلشاد سمرقند؛ منبر و درهای چوبی مسجد لبنانی در اصفهان. تالار آینه در کاخ گلستان.
همچنین در ادبیات به آن حلقه می گویند، زیرا بخش کوچکی از تولید سازها است. کتام وسیله ای است که از عاج و استخوان شتر ساخته شده و با نقوش گل و تصاویر زیبا تراشیده شده است.

تاریخچه هنر خاتمکاری

آغاز این هنر به زمان حضرت ابراهیم برمی گردد و یکی از مشاغل آن زمان بوده است. در زمان صفویه که پایتخت به اصفهان منتقل شد، صنایع مختلف مانند خاتم و منبت رونق گرفت.
خاتم در دوره زندیه فعالیت می کند.
از آنجایی که زندیه پایتخت شیراز است، این هنر در این منطقه رونق گرفت و هنرمندان زیادی از اصفهان نیز به شیراز کوچ کردند. بیشتر بارگاه ها و مقبره ها در دوره زندیه دانا خط حضرت علی و امام حسین (ع) تحت پوشش این هنر بوده است.
این هوا در زمان قاجار حذف شد
با روی کار آمدن حکومت قاجار، این هنرها و صنایع دستی متوقف شد. حتی بسیاری از منبت‌های ساخته شده در دوران زندیه به دلیل نفرت قاجارها از زندیه از بین رفت. اما این دوره برای هنر ایران دوره خوبی نبود. با آمدن کمال الملک و افتتاح مدرسه، این هنر دوباره رونق گرفت; بسیاری از این هنرهای زیبا مانند بسیاری از سازهای رضاشاه بهنر با منبت تزئین شده است. سردرهای معبد شاه عبدالعظیم در شهر ری از آثار دوره قاجاریه ساخته هنرمندان شیرازی است.
مراکز تولید خاتمکار
ایران یکی از مراکز اصلی واکسیناسیون است، اما همانطور که گفته شد کشورهای دیگری مانند هند، فلسطین، لبنان، سوریه و عراق نیز این هنر را دارند.
هنر منبت در موزه های سراسر جهان به وفور دیده می شود و هنر دست ایرانی به نمایش گذاشته شده است. از جمله این موزه ها می توان به موزه بناکی آتن و موزه بروکسل اشاره کرد.موزه آتن دارای صفحه شطرنج و موزه بروکسل میز منبت کاری زیبایی دارد.
لازم به ذکر است که مهمترین مراکز تولیدی حاتم در شهرهای اصفهان، شیراز و تهران قرار دارند.

اقلام مورد نیاز برای انجام کارهای پستی

در ساخت خاتم از انواع چوب، استخوان و استخوان، نخ های فلزی، لاک، ابریشم، سوهان، استخوان، پلی استر و ... و همچنین از ابزارهایی مانند چکش، اره، مته، برش گاز، قیچی، اسکنه و ... استفاده می کنند. مطبوعات. از چسب و غیره در ساخت این هنر تخیلی استفاده می شود تا هنر شما را با ظرافت کامل به نمایش بگذارد.

نکات مهر و موم

در مرحله اول برنامه ریزی و تهیه مصالح و برش مصالح در درجه اول ضروری است و تهیه کماخ باید با دقت انجام شود تا ادامه کار مشکلی ایجاد نکند. در مرحله بعد نصب واشرها و فیکس شدن آنها روی کار و همچنین پولیش و جلا دادن کار واشر بسیار مهم است. در زمان های قدیم برای این هنر که به روش زنگ زدگی ساخته می شد فقط از رنگ سبز طبیعی استفاده می شد.
در هر طرح خاتم سه مثلث در کوچکترین واحد و 400 مثلث در بزرگترین واحد وجود دارد که هرچقدر هم طراحی خاتم دقیق و جزئی باشد به زیبایی طرح می افزاید.
در تهیه چوب مناسب برای خاتم، چوب پرتقال، گردو، شمشاد، آبنوس و غیره. از انواع چوب استفاده می شود و انواع استخوان های مورد استفاده در این هنر استخوان شتر، استخوان اسب، استخوان گاو و عاج است که به دلیل سفیدی و استحکام به صورت مصنوعی و طبیعی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از فلزات مورد استفاده در هنر حاتم، نقره، آلومینیوم و برنج برای رنگ سفید، آلومینیوم و نقره برای رنگ سفید و برنج برای رنگ زرد استفاده می‌شد.

چرا به خاتم نیاز داری؟

اساساً دست ها برای درخشش کار روغن کاری می شوند و از سرما، گرما و رطوبت محافظت می شوند تا از آسیب جلوگیری شود. در گذشته روغن هایی که برای اشباع استفاده می شد از شیره کاج به دست می آمد و به مرور زمان از روغن هاویلوکس استفاده می شد اما امروزه از پلی استر برای تمیز کردن و محافظت استفاده می کنند.

طرح خاتم

نوع فرمت ورودی به دو دسته فرمت حاشیه و فرمت متن تقسیم می شود.
الگوی لوزی
نقش جوسمی
نقش خورشید
برای آن روز برنامه ریزی کنید
شخصیت بالا
توگلوا داد
کندی….
مهمترین مصادیق خاتم عبارتند از:

مهر نه گل مهر ابر مهر شش گوش با کلمه قمی مهر گره

خاتم ساده نه گلی: این نوع خاتم ساده و کم نگهداری است و رنگ های مورد استفاده سیاه و سفید است.
حاتمکاری: شش ضلعی است و برای تهیه خامه به صورت 20 شش گوش و 50 انگشت استفاده می شود.
مدره شش ضلعی با کلمه قمی: این مودرا از 22 سیم و 9 پره مثلثی تشکیل شده است.
گره خاتم: نقطه مورد استفاده در خاتم به صورت گره است.

روش نگهداری مهر

برای تمیز کردن ظروف از پارچه مرطوب یا مواد شیمیایی استفاده نکنید و آنها را در معرض نور خورشید یا گرما قرار ندهید.

مهر و موم خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آب بند خوب و مرغوب و دارای سطح صاف و بدون شکاف در محل اتصال و سطح کار می باشد. همچنین در این صنعت برای حفظ یکنواختی کار باید از انواع رنگ ها و مواد استفاده شود لازم به ذکر است روغن کاری انجام شده در محل کار نباید دارای برجستگی باشد
نکته دیگر در مورد کیفیت باکس کار این است که ساخت آن صحیح و کار صاف باشد تا زیبایی کار حفظ شود.

هزینه منبت کاری

با شروع از 20000 تومان قیمت ها بسته به کار و طرحی که روی شی منبت اعمال می شود بسیار متفاوت است و بسته به نوع و اندازه کار قیمت می تواند افزایش قابل توجهی داشته باشد.
هر چه شکل و مثلث ریشه ریزتر و صاف تر باشد، کیفیت محصول و در نتیجه قیمت آن بالاتر می رود.

آیا برای طلاق وکیل لازم است

1- وکالت زن از دو طریق از مرد قابل اخذ است: به صورت شرط مندرج در عقدنامه مندرج در سند ازدواج یا طلاق. دفتر اسناد رسمی، اخذ مجوز طلاق. در صورتی که زوجین در خارج از کشور باشند، سفارت یا کنسولگری ایران می تواند طلاق را تنظیم و اجازه نامه را صادر کند.
با توجه به اینکه اکثر دفاتر اسناد رسمی بنا به دلایلی تمایلی به تنظیم سند وکیل طلاق ندارند، لطفا جهت معرفی دفترخانه در تهران با ما تماس بگیرید. در مورد وکالت متداول است که زوجین تقاضای بخشودگی تمام یا قسمتی از مهریه یا عقد نکاح را دارند و به همین دلیل دفاتر اسناد رسمی الزام یکی از زوجین را دارند.
بر اساس تأسیس نظام کوفی توسط وزارت امور خارجه، ایرانیان خارج از کشور باید این نوع ولایت را برقرار کنند.بهترین وکیل طلاق در اصفهان مسیح قاسمی کلیک کنید.

2. اگر وکالت به صورت شرط همراه با نکاح (سند نکاح) باشد.

وکالت مذکور قابل فسخ نیست، زیرا عقد در مدت شرعی عقد نکاح دائم لازم است. ج به عبارت دیگر مرد (موکل) نمی تواند زن (وکیل) را اخراج کند. بد نیست بدانید که شروط 12 گانه پاپ عقد بدون قید و شرط است و مطلق نیست و در صورت رضایت زوجین باید در سند ازدواج نوشته و قید شود. بسیار مهم است که وکیل پرداخت مهریه را بپذیرد و از حق اعتراض و تحدید نظر و تقاضای سازش صرف نظر کند.

3- در صورتی که وکالت بعد از عقد به زوجه یا شخص دیگری داده شود

و در مقام رسمی از طرف مرد قابل فسخ باشد. مگر اینکه مدت داشته باشد و مرد برای مدت معینی حق عزل را از دست داده باشد یا در ضمن عقد لازم الاجرا وکالت گرفته شده باشد. مرسوم است که در وکالتنامه امکان فسخ یا عدم ابطال و مدت آن قید شود.
4- دستور زوج یا تعبیر رایج حق طلاق مرد از زن به این معنا نیست که مرد دیگر نمی تواند زن خود را طلاق دهد. اصولاً دادن حق طلاق به زن یا هر شخص دیگری از نظر شرعی اشکال دارد، زیرا نمی توان حق طلاق داد. شوهر می تواند به دیگری از جمله زن وکالت طلاق بدهد. ، اما عدم اعطای حق طلاق.

5- مرد می‌تواند به کسی که همسرش نیست، مثلاً به کسی که در کشور خارجی زندگی می‌کند، به برادرش در ایران از طریق نمایندگی که در سفارت یا کنسولگری ایران در ایران ایجاد کرده است، حق اقامت در کشور بدهد. وکیلی که از همسرش پرونده طلاق می دهد

6- هیچکس اعم از زن وکیل مرد بدون وکیل نمی تواند وکالت کند، یعنی هرکس وکیل باشد می تواند در دادگاه وکالت کند. مثلاً در وکالتنامه ای که زن از شوهر دارد، باید با تعیین وکیل برای شوهر، تقاضای طلاق کند. در این صورت زوجه بر اساس وکالت طلاق به وکیل مراجعه می کند و برای شوهر خود وکیل را به عنوان وکالت انتخاب می کند و وکیل منتخب وکیل زوج می شود.

7- کامل بودن وکالتنامه بسیار مهم است و متاسفانه بسیاری از وکالت ها مورد استفاده دفاتر اسناد رسمی قرار می گیرد. اما از همه بدتر وضعیت وکیل طلاق است که شوهر در سند ازدواج به زن می دهد، اکثر آنها مشکل دارند. در این خصوص توصیه می شود با یک وکیل مجرب طلاق تماس بگیرید. در پایان این مقاله نمونه کامل وکالت نامه جهت استفاده عموم قرار داده شده است

8- در مورد طلاق با وکیل بهتر است به لینک آبی هایلایت شده مراجعه کنید.

9- برای اطلاع از هزینه های طلاق نیز می توانید با شماره تلفن های وکیل تماس بگیرید. البته بالای صفحه هم نوشته شده

10- زمان طلاق با حق طلاق زن همان زمان توافقی 10 تا 20 روز کاری (فقط تهران) می باشد. مگر اینکه در وکالتنامه در طلاق حق تجدید نظر و تجدیدنظر وجود داشته باشد، در این صورت 44 روز پس از ابلاغ رای می توان طلاق را ثبت کرد.
11- ممکن است زن (زن) در حین طلاق اختیار شخص دیگری و حتی شوهر را بگیرد. فرزندان نیز باید در وکالتنامه قید شوند.
12- مدارک مورد نیاز برای شروع طلاق وکالتی، سند ازدواج یا شناسنامه زوج، کپی شناسنامه همسر، ترجیحاً شناسنامه زوج و طلاق محضری می باشد. .

آیا طلاق توافقی خوب است یا حق طلاق (وکیل طلاق)؟

انعقاد و نتیجه حق طلاق، طلاق توافقی است با این توضیح که مثلاً زوجه بر اساس وکالتی که از زوج دارد برای او وکیل انتخاب می کند و از این طریق مراحل طلاق را طی می کند. اما از نظر ما به عنوان وکیل طلاق بهتر است زن یا شوهر شخصا یا با وکیل مستقیم (وکیل پایه اول) و بدون وکیل طلاق طلاق بگیرند. به عبارت دیگر، هر دو خوب هستند و باید به رابطه زن و شوهر توجه کرد، اما اگر یکی مقدم بر دیگری باشد، وکالت مستقیم است، نه واسطه.
اصطلاح رایج حق طلاق زوجه یا حق طلاق زوجه به این معناست که زن وکیلی است که وکیل را انتخاب می کند و مجوز وکالت از طرف شوهر را دارد.

نمونه ای از شرایط قراردادی وکیل طلاق

یکی از مشکلات وکالت در وکالت در طلاق ناقص، وکالت است که همانطور که قبلاً توضیح داده شد، زوج می تواند در حین طلاق زوجه وکالت زن یا شخص دیگری را داشته باشد.
برای ایجاد این وکالت، زوجین باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی در ایران و یکی از کنسولگری ها یا سفارتخانه های ایران در کشوری خارج از ایران مراجعه کنند. مثلاً مرد می تواند به پدرش وکالت بدهد که زنش را طلاق دهد یا این وکالت را به خود زن بدهد. نکته مهم در اینجا این است که هیچ شخصی غیر از وکیل نمی تواند در دادگاه ها وکالت کند، حتی با وکالت رسمی از طرف شخصی (موکل)، بر خلاف وکالت غیر قضایی، مانند خرید و فروش ملک یا ساختن مراجع دولتی

خاتمکاری اصفهان چیست

حاتم پوششی است که از ترکیب قطعات کوچک و متساوی الاضلاع چوب به ضخامت حدود یک و نیم میلی متر با قطعات مثلثی فلز، مس و استخوان به دست می آید. سازنده و مخترع آن ناشناخته است، اما اساس و روش کار آن شباهت زیادی به هنر معرق دارد که نه تنها در ایران بلکه در جهان سابقه طولانی دارد. برای ادامه مطلب خاتم کاری اصفهان هنر نصف جهان کلیک کنید.

معرفی حاتم اصفهان حاتم چیست؟

به گفته پروفسور پوپ، این هنر یک اثر معرق ساخته شده از چوب و استخوان های رنگی به نام خاتم بند است. با این تفاوت که در هنر خاتم قطعات کوچک چوب، استخوان و فلز طی فرآیندی طولانی مدت تهیه می شود و به صورت کاملاً سیستماتیک در قالب طرحی هندسی در کنار هم قرار می گیرد و پس از برش لایه لایه با چوب. چسب. به پایه چوبی چسبیده اند.آثار قدیمی مانند کاخ ها و گذرگاه های قرآن قدمت این هنر را در شهر اصفهان به ویژه در دوره صفویه نشان می دهد

مرحله تمبر سازی

خاتمکار در شهر اصفهان ابتدا چوب های رنگی مانند چوب صنوبر، پرتقال، فوفل، آبنوس و ... را برای خشک شدن به صورت نوارهایی به ارتفاع 60 سانتی متر برش می دهد. استخوان شتر را حدود 3 ماه در آب آهک نگه می دارند تا رنگ آن کاملا سفید شود. در مرحله اول برش، نوارهایی از چوب و استخوان را بریده و سوهان می زنند تا سطح مقطع مثلثی تمیزی به دست آید که در اصطلاح سنتی به آن شش می گویند. این نوارها با چیدمانی رنگارنگ و منظم با لایه ای چسب در کنار نوار برنجی قرار می گیرند که با اتو کاملا شبیه قطعات چوب و استخوان است.
گل های آماده شده را با نخ می بندند تا در هنگام خشک شدن محکم به هم بچسبند، این عمل تا زمانی که گل کاملی به ارتفاع 60 سانتی متر به دست آید ادامه می یابد، باید بین دو تخته کنار هم قرار گیرد. آن را بگیرید و با چسب چوب یا ابریشم پر کنید و زیر پرس یک تکه کنید که به آن قما می گویند.
صنعتگر با استفاده از اره برقی، لایه ای به ضخامت یک تا یک و نیم میلی متر از سطح صورت که به آن لنگ می گویند برش می دهد و ابعاد را با چسب مخصوص روی سطح کار می چسبانند و حرارت می دهند.

  1. معرفی

با توجه به اهمیت هنر حاتمکاری از منظر هنر سنتی و ملی، پرداختن به معضل شناسایی، معرفی و تطبیق مهمترین دوره آن با اشاره به آثار باقی مانده از این هنر حائز اهمیت است. این مقاله سعی در یافتن شاخص ها دارد. اختراع
و تبیین عناصر خلاقیت و کیفیت در ساخت، نوآوری در رنگ، استفاده از مواد اولیه و ... در منبت های دوره صفویه و قاجاریه. دلیل انتخاب این دو دوره هنری را می‌توان چنین خلاصه کرد: هنر دوره صفوی اوج فرهنگ است.
هنر ایرانی و خلق آثار هنری منحصر به فرد شامل هنر لباس پوشیدن است. دوره قاجار که سبک های قدیمی را ادامه داد
به مدد خلاقیت هنرمندان از جمله دوره صفویه شاهد نوآوری هایی در بسیاری از هنرها از جمله خاتمگری هستیم. از طریق تحقیق
سبک های تحلیلی- تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های هنر خاتمکری مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به نشاط، نوآوری و خلاقیت دوره قاجار پرداخته شده است. بدلیل عدم انتشار تصاویر و اطلاعات آثار منحصربفرد هر دو دوره در مجموعه های کتاب و کتابخانه و عدم بررسی میدانی، متاسفانه برخی از آثار مصور نبوده و فقط نام آنها را ذکر می کنیم.
آثار ارائه شده در این مقاله منحصربه‌فردترین، روشن‌ترین بازنمایی و برجسته‌ترین هر دو هنر هستند.
دوره، استعلام شد. تحقیق حاضر در سه بخش تنظیم شده است.
ابتدا تعریف هنر روکش (با منبع و مرجع واژه نامه) و مفهوم نویسنده، تاریخ کلی و منابع طبیعی توضیح داده شده است. سپس پایان دوره صفویه
و کیار و آثار قابل توجهی از هر دوره. در ادامه تبیین، تحلیل و اقتباس از نوآوری و خلاقیت در هنر به ویژه هنر سنتی، با تاکید بر هنر مونتاژ، تاملی بر آثار به جا مانده از این دو دوره. بر اساس نتایج به دست آمده، نویسنده
تلاش می شود با آشکار ساختن دانش هنرهای سنتی و ملی به ویژه هنر طراحی و عناصر نوآوری و خلاقیت، گامی از این مطالعه تحلیلی- تطبیقی ​​برداشته و نمونه های بازنمایی را مورد مطالعه قرار دهد. عدم قطعیت در این تاریخ هنر.

مواد ضروری برای تهیه کلوچه فومن

مواد ضروری برای تهیه کلوچه فومن 

  • خمیر آرد 2 و 1/3 پیمانه
  • نصف لیوان آب
  • 50 گرم کره
  • 30 گرم روغن جامد معادل 1 قاشق غذاخوری است.
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
  • یک قاشق چایخوری نمک
  • 2 قاشق غذاخوری زعفران غلیظ ساکا
  • مواد لازم برای تهیه کلوچه
  • آرد سوخاری 1/3 پیمانه
  • 6 قاشق چایخوری شکر
    گردو پودر شده ۸ قاشق غذاخوری
  • چربی یا چربی جامد 30 گرم
  • گلاب 4 قاشق غذاخوری 

 پودر دارچین 1 قاشق چایخوری

  • 1/2 قاشق چایخوری پودر هل
  • مواد مورد نیاز برای دستمال سفره
  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • چند قاشق شیر
  • در صورت لزوم زعفران را اضافه کنید

سیاه دانه یا کنجد به میزان دلخواه

طرز تهیه کوکی فومن با اندازه گیری مرحله به مرحله

مرحله اول کره، روغن و شکر را با هم مخلوط کنید.

ابتدا کره ای که با روغن جامد به دمای محیط رسیده است را در ظرف مناسبی ریخته و با هم مخلوط می کنیم و شکر و کمی زعفران آسیاب شده را داخل مواد می ریزیم و خوب هم می زنیم تا مواد کاملا یکدست شوند.
به کمک سقف های کاذب مختلف، دکوراسیونی خاص و منحصر به فرد به وجود می آید
با استفاده از سقف های کاذب مختلف دکوراسیونی خاص و منحصر به فرد بسازید برای ادامه مطلب دستگاه بسته بندی کیک و کلوچه به این سایت مراجعه کنید.

مرحله دوم: اضافه کردن مواد خشک

آرد را با نمک و بکینگ پودر الک کرده و مخلوط آرد و بیکینگ پودر را در دو مرحله به مواد الک کنید، ابتدا آرد را یکبار الک کرده و با نمک و بکینگ پودر مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن آرد، مواد به صورت خرده های بیسکویت در می آیند.

مرحله سوم: آب را اضافه کنید

به مقدار لازم آب را در سه مرحله به مواد اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. اگر آب را به تدریج اضافه کنید، به راحتی می توانید یک خمیر مرغوب درست کنید. به مواد آرد اضافه نکنید چون خمیر سفت می شود سپس روی خمیر را بپوشانید و به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید.

مرحله 4. یک رابط کاربری ایجاد کنید

در همین حین، مواد وسط بیسکویت را آماده کرده، در ماهیتابه می گذاریم و آرد را داخل ماهیتابه می ریزیم و به مدت بیست دقیقه روی حرارت ملایم تفت می دهیم تا خامی آرد از بین برود. آرد را با پودر قند و گردو مخلوط کنید. در مرحله بعد کره دمای اتاق را به همراه پودر دارچین و پودر کروم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کره ذوب شود. سپس به آرد سوخاری آب اضافه کنید و هم بزنید تا به شکل خمیر درآید.

خمیر را با مواد میانی مخلوط کنید

خمیر و مواد میانی را به هفت یا هشت قسمت مساوی تقسیم کنید، خمیر را با دست کمی باز کنید و مواد میانی را داخل خمیر قرار دهید، خمیر را ببندید و دوباره ورز دهید. یک سطح کار آردپاشی شده را فشار دهید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید و کاتر کوکی فومن را داخل آرد فرو کنید و روی خمیر را فشار دهید تا تصویر روی خمیر بیفتد.

 رول ها و بیسکویت ها را بپزید

زرده تخم مرغ را با چنگال بزنید. چند قاشق غذاخوری شیر را با کمی زعفران پخته به زرده تخم مرغ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. بعد از پخت مواد دستمالی روی کلوچه ها بمالید و روی شیرینی ها را سیاه دانه یا کنجد بپاشید و شیرینی ها را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها بپزند. بیشتر از این زمان مصرف نکنید، زیرا کوکی ها خشک می شوند.

در بسته بندی مواد غذایی از چه گازی استفاده می شود

هدف از استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی تازه و جذاب نگه داشتن آن است. حتما متوجه شده اید که بعد از باز کردن یک بسته چیپس و تنقلات، طراوت درون آن را حس می کنید. اما چند ساعت پس از باز شدن بسته بندی، محتویات آن شروع به تغییر طعم و ظاهر می کند. دلیل اصلی تازگی بسته بندی استفاده از نیتروژن است. 

نیتروژن در صنایع غذایی چیست؟

نیتروژن یک گاز طبیعی است که 87 درصد جو زمین را تشکیل می دهد. نیتروژن به گاز نیتروژن نیز معروف است. 3 درصد وزن بدن نیتروژن است. نیتروژن برای ساخت پروتئین ها مورد نیاز بدن است، بنابراین گازی بسیار ایمن در نظر گرفته می شود. گفتیم نیتروژن یک گاز طبیعی است اما با سرد شدن دوباره به مایع تبدیل می شود. اولین استفاده از نیتروژن با تغییر جو در دهه 1930 صورت گرفت و تا به امروز ادامه دارد و این روش تولید برای محصولات غذایی مانند ماهی، میوه، سبزیجات، چیپس و پفک و ... استفاده می شود.

اهمیت استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی

مهمترین دلیل استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی جلوگیری از فساد زودرس مواد غذایی است. در این روش تمام هوای داخل بسته بندی مواد غذایی به بیرون پمپاژ شده و گاز نیتروژن جایگزین می شود. اکسیژن موجود در بسته بندی مواد غذایی فرصت خوبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها است و صنایع غذایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید هوای داخل بسته بندی را با نیتروژن جایگزین کنند.
نیتروژن نه تنها از رشد این باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند، بلکه به تثبیت ظاهر غذا نیز کمک می کند. حال این سوال پیش می آید که چرا وقتی غذا از بسته بندی خارج می شود شکل آن تغییر می کند. دلیل اصلی وجود رطوبت در هوای تنفسی است. اگرچه این رطوبت کم است اما ظاهر غذا را تحت تأثیر قرار می دهد و آن را نرم یا سفت می کند. اما هنگامی که هوای اطراف با نیتروژن جایگزین می شود، رطوبت بسته نیز از بین می رود. بنابراین هر بار که بسته غذایی را باز می کنید، غذا تازه و آماده مصرف است.
از طرفی بد نیست بدانید که هوای داخل بسته بندی به حفظ سلامت محتویات کمک می کند. به عنوان مثال، از آنجایی که در بسته بندی چیپس از نیتروژن استفاده نمی شود، می توانند شکسته شوند و برای مدت طولانی خورده شوند.
برای اطلاع از استانداردهای بسته بندی مواد غذایی، می توانید به آن مراجعه کنید. دستگاه بسته بندی این سایت مراجعه کنید.

مزایای استفاده از نیتروژن در بسته بندی صنایع غذایی

بدون شک همه ما بعد از باز کردن یک بسته حبوبات می خواهیم به سراغ مقداری خامه یا پاییز برویم. ما همیشه بسته بندی سبزیجاتی را که می خریم سالم و تازه نگه می داریم. اما استفاده از این نوع بسته بندی نه تنها برای مصرف کنندگان بلکه برای تولیدکنندگان مواد غذایی نیز یک مزیت بزرگ است. اگر تولیدکنندگان از نیتروژن در بسته بندی خود استفاده کنند، می توانند از مزایای زیر بهره مند شوند:
  • افزایش فروش به دلیل حفظ کیفیت محصولات غذایی
  • کاهش ضایعات تولیدی
  • بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت به عنوان محافظ
  • برای افزایش ماندگاری مواد غذایی نیازی به پرتودهی نیست
  • افزایش ماندگاری محصولات
  • گرما انرژی را ذخیره می کند
از آنجایی که گاز نیتروژن بسیار گران نیست، سود به دست آمده بسیار بالا بوده و منافع اقتصادی آن در کوتاه مدت می تواند قابل توجه باشد.

نحوه استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی

ابتدا غذا داخل بسته بندی قرار می گیرد. سپس برای استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی ابتدا تمام هوای بسته بندی توسط پمپ خلاء خارج می شود. اکنون با کمک دستگاه مربوطه نیتروژن وارد بسته بندی شده و درب آن بسته می شود. می توان دریافت که انجام این فرآیند چندان پرهزینه و دردسرساز نیست. اما مزایای آن هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده بسیار است. اگر تجارت بزرگی دارید، بهترین راه استفاده از مولد نیتروژن است. اما در مشاغل کوچک، سیلندرهای نیتروژن گزینه مقرون به صرفه تری به نظر می رسد.

آیا نیتروژن برای انسان و محیط زیست مضر است؟

قبلاً گفته شد که بیش از 80 درصد هوای جو زمین از نیتروژن تامین می شود. بنابراین نمی تواند گاز خطرناکی برای بدن باشد. این گاز نه تنها برای افراد، بلکه برای محیط زیست نیز غیر سمی و خطرناک است. نیتروژن تنها زمانی می تواند برای انسان مضر باشد که فرد نیتروژن خالص برای مدت طولانی تنفس کند. در نتیجه اکسیژن مورد نیاز تامین نمی شود. در غیر این صورت مقدار کمی نیتروژن مصرفی در بسته بندی مواد غذایی برای طبیعت و سلامت انسان بی ضرر است.

در چه نوع بسته بندی می توان از گاز نیتروژن استفاده کرد؟

هر کاغذ یا بسته بندی پلاستیکی، جعبه یا جعبه ای که بتوان غذا را در آن قرار داد می تواند از گاز نیتروژن استفاده کند. یکی دیگر از شرایط استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی این است که محتویات بسته بندی به اکسیژن حساس باشد. به عبارت دیگر اگر غذا در محیط با هوای طبیعی خراب می شود، بهتر است از این روش بسته بندی استفاده شود. یکی دیگر از شرایط استفاده از این روش این است که بسته بندی شما باید قابلیت آب بندی حرارتی داشته باشد. زیرا تا زمانی که بسته باز نشود نباید نیتروژن داخل آن خارج شود. اگر حذف شود، هوای اطراف جای آن را می گیرد.
آیا می دانستید که غذا قبل از اینکه به دست ما برسد فرآیند مهمی را طی می کند؟ زیرا بسیاری از غذاها در طول حمل و نقل خراب می شوند. بنابراین توجه به نکات مهم قبل و حین تحویل آنها برای رساندن غذای سالم به مشتریان حائز اهمیت است. ممکن است از چیپس ها و اینکه چگونه آن را برای مدت طولانی تازه نگه می دارند شگفت زده شوید. اما پس از باز کردن همان بسته در محفظه هوا، پس از چند روز طعم بدی پیدا می کند. بسته بندی گازی به ویژه استفاده از گازهای مختلف در بسته بندی مواد غذایی، راه حل امنیتی موثری است. در زیر به روش های مختلف بسته بندی گاز می پردازیم.

تاریخچه کاربرد گاز در بسته بندی مواد غذایی

در دهه 1930، برای اولین بار از جو اصلاح شده برای بسته بندی و جابجایی سبزیجات، میوه ها و ماهی استفاده شد. ابتدا از دی اکسید کربن غلیظ استفاده کردند. اما پس از مدتی تحولاتی در این زمینه به وجود آمد و استفاده از گازهای مختلف علاوه بر دی اکسید کربن جای خود را در بسته بندی مواد غذایی باز کرد. نیتروژن یکی از مفیدترین گازهای مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی است. تکنیک های اصلاح جو در حال حاضر در بسته بندی غذاهای نیمه پخته، ماهی، پاستا، سبزیجات و بسیاری از مواد غذایی دیگر استفاده می شود.

معرفی روش MAP بسته بندی گاز مواد غذایی

قبل از اینکه شروع به استفاده از انواع گازها در بسته بندی مواد غذایی کنیم، لازم است روش بسته بندی گازی مواد غذایی را بدانیم. فرآیند بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی مرحله بسیار حساسی است. زیرا مواد غذایی در مجاورت اکسیژن بیشتر مستعد فساد هستند. برای رفع این مشکل از روش بسته بندی گاز استفاده می کنند. فرآیند استفاده از گازها برای حفظ طبیعی مواد غذایی بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده MaP نامیده می شود. و هدف آن افزایش ماندگاری هوای بسته بندی مواد غذایی است. این نوع گازها در حین بسته بندی و بعد از بسته بندی مواد غذایی برای جلوگیری از اکسید شدن مواد غذایی وارد بسته بندی می شوند. انواع گازهای مورد استفاده در بسته بندی نیتروژن، اکسیژن، آرگون و دی اکسید کربن می باشد. در ادامه در مورد گازهای متداول برای بسته بندی مواد غذایی صحبت خواهیم کرد.

رایج ترین گازهای بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده برای بسیاری از محصولات غذایی استفاده می شود. در این فرآیند از انواع گازها در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود و در زیر به لیستی از رایج ترین گازهای مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی می پردازیم.

دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن موجود در بسته بندی مواد غذایی از فساد آن جلوگیری می کند. زیرا دی اکسید کربن از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. و ماندگاری فرآورده های گوشتی را تا 5 روز افزایش می دهد و از کپک زدن برخی دیگر از محصولات مانند نان، شیرینی و پنیر جلوگیری می کند. Co2 همچنین در نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه ها و سیستم های تبرید مواد غذایی استفاده می شود که غذا را برای مدت طولانی تازه نگه می دارد. به طور کلی، هر چه میزان دی اکسید کربن بیشتر باشد، ماندگاری غذا بیشتر می شود.

گاز نیتروژن

استفاده از گازهای مختلف در بسته بندی مواد غذایی یکی از روش های اصلی نگهداری مواد غذایی است. همانطور که می دانید گاز نیتروژن نقش مهمی در زندگی ما دارد. نیتروژن حاوی اکسیژن و رطوبت کمی است. و با غذا واکنش نشان نمی دهد و چون باکتری ها برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. گاز نیتروژن از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. بنابراین غذا خراب نمی شود. می توانید نمونه هایی از فساد مواد غذایی را با رنگ تیره تر سیب های برش داده شده در بسته بندی اتمسفر اصلاح شده مشاهده کنید. این گاز بیشتر دخیل است. بنابراین مقدار گاز نیتروژن با غلظت 99.0 درصد بیشتر از سایر گازها است. اما مقدار نیتروژن مورد نیاز بسته به نوع غذا متفاوت خواهد بود.

آرگون

گاز آرگون بسیار شبیه نیتروژن است. از نیتروژن سنگین تر است و کاملاً بی رنگ، بی بو و بی مزه است. و در بسیاری از موارد جایگزین نیتروژن می شود و توانایی مهار رشد میکروب ها و مواد شیمیایی مخرب را دارد. بنابراین در بسته بندی مواد غذایی بسیار مفید است زیرا از اکسید شدن، کپک زدن و رطوبت مواد غذایی جلوگیری می کند.

اکسیژن

با این حال، طبیعت از میکروارگانیسم ها (باکتری ها، جلبک ها، قارچ ها) برای انجام فرآیند تخمیر استفاده می کند، بنابراین اکسیژن باعث اکسیداسیون غذا می شود. مقدار کمی اکسیژن به تازگی گوشت قرمز کمک می کند و طراوت میوه ها و سبزیجات را حفظ می کند. با افزودن مواد اکسیژن گیر به این روش، رشد باکتری های بی هوازی سرکوب شده و تازگی غذا حفظ می شود.
نقشه انواع سیستم های بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی اتمسفر اصلاح شده نقشه به معنای بسته بندی اتمسفر اصلاح شده است. هدف از این فرآیند افزایش ماندگاری مواد غذایی است. و انواع مختلفی دارد که شامل فلاشینگ، استفاده از فیلم مخصوص بسته بندی، جذب اکسیژن و بسته بندی جاذب آب می باشد.

انتخاب روش بسته بندی مواد غذایی مپ بسته به نوع بسته بندی متفاوت است.

1. روش کشاورزی

وقتی کیسه چیپس را لمس می کنید، آیا احساس می کنید که کیسه با هوای بیشتری نسبت به چیپس پر شده است؟ در واقع هوا نیست، اما گاز نیتروژن جایگزین هوای داخل بسته می شود. این فرآیند بسته بندی به عنوان MAP یا گاز تصفیه شناخته می شود. بدین ترتیب هوا به طور کامل از کیسه خارج می شود و گاز درگیر جایگزین می شود تا با هوا تشکیل نشود. کربناته کردن یک روش بسیار موثر برای نگهداری و نگهداری مواد غذایی است که از نیتروژن یا مخلوطی از گازها در بسته بندی های اتمسفر اصلاح شده برای حفظ طعم، بافت و ظاهر غذا استفاده می کند.

2. استفاده از فیلم بسته بندی مخصوص

بسته بندی مواد غذایی با کمک فیلم های پوششی مخصوص از جمله پلی اتیلن، LDPE، پلی وینیل کلراید، PVC، پلی پروپیلن ساخته می شود. این فیلم ها از جذب اکسیژن و رطوبت جلوگیری می کنند.

3. اکسیژن را از بین ببرید

روش دیگر بسته بندی MAP استفاده از تکنیک های اکسیژن زدایی است. جاذب های اکسیژن حاوی مخلوطی از پودر آهن، اسید اسکوربیک و گاهی اوقات زغال چوب فعال هستند. این مواد اکسیژن و رطوبت را جذب کرده و از مواد غذایی بسته بندی شده در برابر فساد محافظت می کنند.

4. بسته بندی جاذب

پمپ های آب روشی موثر برای جذب رطوبت و اکسیژن اضافی هستند. این بسته ها کربن فعال هستند، مخلوطی از اسید اسکوربیک و پودر آهن.

مزایای استفاده از کارت در بسته بندی مواد غذایی

روش کارت در بسته بندی مواد غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در فساد مواد غذایی و کیفیت و طعم و رنگ غذا بسیار تاثیر می گذارد. در ادامه به موثرترین مزایای استفاده از این روش اشاره خواهیم کرد.

1. افزایش ماندگاری مواد غذایی

تکنیک MAP ماندگاری غذاها را 50-500 درصد افزایش می دهد. و به این ترتیب زباله کمتری تولید می شود. به طور کلی افزایش کارایی و کاهش تولید زباله به سود و بهره برداری بیشتر کمک می کند.

2. کیفیت و طعم غذا

این روش بر کیفیت و طعم غذا تأثیر می گذارد. وقتی غذا خراب می شود، تقاضا افزایش می یابد.

3. کاهش نیاز به نگهداری انسان

این روش به کاهش نیاز به افزودن مواد مغذی کمک می کند. خیلی زیاد